Unul dintre motivele pentru care cititorii aleg din ce în ce mai frecvent cărțile pe teme de psihologie practică este tocmai capacitatea acestora de a ne oferi o perspectivă nouă asupra vieții. Este puțin probabil să rămânem aceleași persoane în momentul când înțelegem cu adevărat propriile noastre mecanisme psihologice și învățăm să ne gestionăm mai bine emoțiile și sentimentele. Motorul acțiunilor noastre sau, dimpotrivă, al ezitării de a acționa, întreaga noastră construcție mentală ne parvin din istoria de viață – mai mult sau mai puțin fericită. Suntem perfectibili în măsura în care ne înțelegem pe noi înșine și descoperim că ceea ce am devenit nu este un dat implacabil, care nu poate fi schimbat. Putem fi mai buni, mai mulțumiți de noi și mai împăcați zi după zi. Să descoperim împreună 3 cărți de psihologie care schimbă perspectiva asupra vieții.

Doi dintre psihologii americani de renume, Jeffrey E. Young și Janet S. Klosko, specialiști în psihoterapia cognitivă, își îndrumă cititorii în „Cum să-ți reinventezi viața” spre identificarea șabloanelor negative de gândire, considerate de autori adevărate „capcane mentale”. Unele persoane constată cu dezamăgire că sunt târâte constant în relații cu persoane egocentriste, manipulatoare și reci. Să fie vorba doar de ghinion sau de cu totul altceva? Altele simt că, indiferent cât s-ar strădui, niciodată nu e suficient de bine ce fac. Neputință, incompetență sau doar standarde nerealiste insuflate de exigențele unei educații rigide primite în copilărie? De cele mai multe ori nejustificat sau chiar în pofida unor succese evidente, putem simți că „nu suntem buni de nimic”, deși tot ceea ce întreprindem sugerează contrariul.

Câteva dintre cele mai dureroase capcane mentale cauzate de evenimente sau situații din copilărie sunt demontate cu abilitate de cei doi psihoterapeuți. 11 șabloane negative de gândire, distrugătoare pentru cei care au căzut în capcana lor sunt revelate de Jeffrey E. Young, directorul Centrului de Terapie Cognitivă din New York și Janet S. Klosko, director al Centrului de Terapie Cognitivă din Long Island. Ca să depășim o problemă trebuie într-o primă fază să o conștientizăm, iar ulterior să o înțelegem. Psihoterapeuții americani ne învață cum să gestionăm problema abandonului, dependenței sau lipsei de încredere, a sentimentului de respingere socială, eșecului sau vulnerabilității. Deși cei doi psihoterapeuți oferă istorii de caz foarte variate, teste de „diagnostic”, descrieri ale manifestărilor care trebuie să ne alerteze și efectele unor impulsuri și acțiuni negative, „Cum să-ți reinventezi viața” este un volum accesibil și foarte util tuturor celor care doresc să înțeleagă mai bine mecanismele subtile ale propriei gândiri.

O carte-eveniment, care reunește opiniile a trei autori foarte populari în același volum, o colecție neobișnuită de lecții de viață și sfaturi despre cum să trăim mai bine zi după zi este „Trei prieteni, în căutarea înțelepciunii” semnată de Christophe Andre, Alexandre Jollien și Matthieu Ricard. Christophe Andre este unul dintre cei mai apreciați psihiatri francezi, specializat în psihologia emoțiilor și sentimentelor, autor al bestsellerului „Imperfecți, liberi și fericiți”. Filozoful Alexandre Jollien, laureat al Premiului Academiei Franceze, are el însuși o uimitoare poveste de viață. Autorul francez, suferind de paralizie cerebrală, și-a petrecut 17 ani într-un azil pentru persoane cu handicap. Cartea sa, „Eloge de la faiblesse” („Elogiul slăbiciunii”) a atras atenția mediului academic francez prin modul în care a descris prejudecățile societății referitoare la handicapul fizic. Neobișnuită este și povestea lui Matthieu Ricard, fotograf și călugăr budist, care a lăsat în urmă o carieră în genetica moleculară, la Institutul Pasteur.

Matthieu Ricard este cunoscut și pentru volumele „Arta de a medita”, „Fericirea” și „Călugărul și filozoful”. Așadar, un psihiatru, un filozof și un călugăr s-au reunit pentru a ne vorbi despre lucrurile esențiale în viață. Cei trei prieteni au visat întotdeauna să publice împreună un volum, care să nu fie doar o altă carte din palmaresul lor, ci un proiect bazat pe diversitatea experiențelor acumulate de fiecare, o carte care să răspundă în mod esențial la întrebarea „ce ne produce bucurie și ce ne produce suferință în viață?” Cei trei prieteni au petrecut împreună zece zile în inima regiunii franceze Perigord pentru a stabili temele esențiale pentru fiecare dintre ei și în care s-ar regăsi un număr cât mai mare de cititori. Autorii nu se propun ca modele și nici nu țin lecții despre ce înseamnă să trăiești o viață armonioasă și împlinită, ci împărtășesc cititorului propria relație cu sinele, cu emoțiile și angoasele lor, precum și eforturile pe care le-au făcut pentru a trăi în concordanță cu zona cea mai profundă și autentică a ființei lor. Cititorii pot dobândi îndrumări foarte utile în arta de a conviețui cu propriile emoții, în dobândirea abilității de a asculta cu adevărat și pot descoperi maladiile care afectează ego-ul. Simplitate, culpabilitate și iertare și experimentarea adevăratei libertăți sunt printre temele propuse de cei trei autori.

O carte care ne deschide o perspectivă nouă asupra necesității unei educații specifice în cazul băieților este „Miracolul băieților” scrisă de specialistul în filozofie socială Michael Gurian. Premisa de la care pornește cartea este una promițătoare. „Ce pot face părinții, mentorii și educatorii pentru a transforma băieții în bărbați de excepție” spune scriitorul în chiar subtitlul volumului său. Bazându-se pe argumente de natură antropologică, biologică sau pe pura observație a contextului social, autorul american susține că băieții se diferențiază radical, ca profil psiholofic de fete și, prin urmare au nevoie de o educație diferită. „Cea mai scurtă cale de a crea un băiat sau un bărbat lipsit de compasiune este să îl judeci și să-l faci să se rușineze de sentimentele sale” spune autorul. Deși se ferește de generalizări periculoase, Gurian schițează un portret antropologic al băieților ca descendenți ai vânătorilor și războinicilor, care, prin natura lor, au nevoie să își exprime atât agresivitatea și independența, cât și legăturile cu grupul din care fac parte. Din cauza moștenirii lor, bărbații au nevoie de competiție și luptă, iar aplicarea unui model educativ feminin doar ar ignora adevăratele nevoi ale acestora.

Datorită proceselor chimice specifice creierului unei persoane de sex masculin și a testosteronului, băieților le place să-și asume riscuri și au o înclinație naturală spre agresivitate fizică și competitivitate. Plecând de la aceste premise, autorul sugerează părinților și educatorilor să nu ignore trăsăturile specifice psihologiei masculine. O idee mult mai bună ar fi, în opinia sa, să se încerce modelarea acestora. Spre exemplu, practicarea sporturilor îngăduie exprimarea competitivității, însă, în același timp sunt și o bună modalitate de a învăța responsabilitatea. Pornind de la studiul biologiei masculinității autorul subliniază necesitățile educative ale unui băiat, dar definește și o relație sănătoasă cu ambii părinți. Cartea semnată de Michael Gurian este și un îndrumar foarte util despre cum poate fi transmis băieților un sistem de valori, cum gestionăm subiectele legate de sex și dragoste, dar și cum pot băieții să-și asume în timp un rol masculin sănătos.

Vouă vă plac cărțile din domeniul psihologiei?