Dacă vă propuneți să dați o tură prin librării luna aceasta, e bine să vă uitați și după noutăți. Aparițiile recente sunt dintre cele mai interesante, cărți care merită descoperite. Fie că vorbim despre scriitori ale căror cărți le cunoaștem deja și urmărim doar lansarea celor mai recente, fie că vrem să descoperim autori noi, oferta de pe piața cărții poate satisface toate dorințele. Vă recomandăm și noi 3 noutăți de citit în luna iulie. Sperăm să fie pe gustul vostru.

Pentru cei interesați să trăiască o experiență de lectură provocatoare și să descopere un stil uimitor prin originalitatea sa o alegere potrivită este „Lincoln între vieți”, primul roman al lui George Saunders, câștigător al Man Booker Prize 2017. Autor al unor apreciate volume de proză scurtă, George Saunders a mizat în „Lincoln între vieți” pe un subiect mai puțin obișnuit și pe o abordare stilistică inedită, ceea ce a propulsat cartea sa în rândul celor mai bune romane ale anului trecut, spre chiar surprinderea autorului. George Saunders și-a mărturisit în mai multe rânduri temerea că episoadele mai întunecate ale narațiunii vor fi greu de „digerat” de cititori. Realitatea a întrecut însă așteptările. „Lincoln între vieți” a condus topul bestsellerurilor „New York Times”, „Publishers Weekly” și „USA Today”, a fost tradus în treizeci de țări și se pregătește și o ecranizare a cărții. Scriitorul american speculează un fapt real: moartea lui Willie Lincoln, fiul în vârstă de 11 ani al președintelui american Abraham Lincoln. Acțiunea cărții se desfășoară într-o singură noapte, din 1862, la cimitirul din Georgetown. În fapt, evenimentele sunt plasate, așa cum spune și titlul cărții, „între vieți”. Vocile a 166 de suflete, care refuză să creadă că au murit și așteaptă clipa când vor fi din nou „sănătoși” compun imaginea unei Americi aflate de luni bune în miezul unui război civil. Soldați care și-au găsit sfârșitul pe câmpul de luptă, clerici pioși, prostituate, oameni simpli sau din înalta societate sunt acum egali, într-un purgatoriu în care penitența este mai mult sau mai puțin opțională, de vreme ce aceia aflați între lumi nu înțeleg adevărata lor stare. Este tulburător modul în care este descrisă suferința președintelui Lincoln când ține în brațe trupul băiatului său, o suferință care zguduie atât lumea celor vii, cât și a celor care i-au trecut granițele. Deși pornește de la un fapt real, bine documentat, romanul lui George Saunders reinterpretează tragicul eveniment din viața lui Lincoln într-un mod care îl apropie de fantezie. Pasaje încărcate de lirism urmează unora de un umor vecin cu grotescul. Cartea scriitorului american nu este chiar o „lectură de vacanță”, însă merită descoperită pentru stilul original în care a fost concepută.

Băiatul cel nou”, „Othello” de William Shakespeare reimaginat de Tracy Chevalier, este cel de-al cincilea volum din proiectul Hogarth Shakespeare, care își propune o reinterpretare a operelor dramaturgului englez în cheie modernă. Tracy Chevalier plasează acțiunea romanului său la începutul anilor 70, într-o școală dintr-o suburbie a Washingtonului, o microsocietate în care ierarhiile sunt riguros structurate, iar pozițiile de lider apărate în forță. Universul descris pare unul al copilăriei. Elevii bat mingea, joacă șotron sau sar coarda, au campionate de kickball sau se dau în carusel. Nu lipsesc nici violențele sau unele cruzimi menite mai degrabă să consolideze poziția unor copii care și-au câștigat sau au moștenit poziția de lider. Ierarhiile sunt în general acceptate de toți, atât de cei aflați „la comandă”, cât și de subordonați. Dee, una dintre cele mai frumoase fete din școală, atât de obișnuită cu mediul în care s-a format încât îl simte ca pe-o prelungire a ei observă într-o zi în curtea școlii o prezență neobișnuită. O., pe numele său complet Osei Kokote este un băiat de 11 ani, fiul unui diplomat din Ghana ajuns în capitala americană. Aspectul exotic, statura atletică, abilitățile sportive deosebite și mai ales culoarea diferită a pielii îl aduc imediat pe Osei în atenția tuturor. Și ce este mai grav, umbrește autoritatea lui Ian, liderul incontestabil al curții școlii, evitat și de unii dintre profesori. La aceasta se adaugă și faptul că Dee îl simpatizează chiar de la început pe băiatul cel nou. La fel ca in tragedia shakespeariană, manipularea devine o armă de temut, care poate schimba pentru totdeauna destine.

Fanii lui Haruki Murakami probabil nu au ratat ocazia de a-și cumpăra ultimul roman scris de autorul japonez, „Uciderea comandorului. O idee își face apariția”. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu romanele lui Murakami acest titlu nou apărut pe piață este o bună ocazie de a descoperi unul dintre cei mai apreciați scriitori contemporani. „Uciderea comandorului. O idee își face apariția” este primul volum dintr-un roman de dimensiuni ample, care aduce câteva teme noi în opera lui Murakami (puterea de a crede într-o altă persoană sau detalii ale vieții de familie, spre exemplu). Și nu în ultimul rând, este, așa cum a mărturisit scriitorul în multe interviuri, un omagiu adus „Marelui Gatsby”, carte pe care a tradus-o în japoneză. Protagonistul romanului este un pictor de 36 de ani, divorțat recent, care acceptă invitația unui prieten de a se muta într-o casă izolată, pe vârf de munte. Aceasta ar fi trebuit să fie o terapie prin care să se vindece de pierderea suferită și totodată să-l ajute să-și recapete creativitatea. Apariția unui personaj straniu, care comandă un portret și descoperirea unui tablou cu scene inspirate din opera lui Mozart, „Don Giovanni” proiectează însă viața pictorului pe orbita unor aventuri fantastice, care vor avea asupra sa un puternic efect transformator.

Dintre cărțile nou apărute pe piață voi ce ne-ați recomanda?