În 2005, Brokeback Mountain făcea furori la Hollywood, filmul regizat de Ang Lee fiind onorat cu multiple nominalizări și premii Oscar, printre care se număra și distincția de Cel mai bun regizor și Cea mai bună actriță în rol secundar (Michelle Wiliams). Având în rolurile principale o pleiadă de actori de cea mai bună calitate, alături de Williams apărând regretatul Heath Ledger, dar și Jake Gyllenhaal, Anne Hathaway și Randy Quaid, „O iubire secretă”, așa cum a fost adaptat titlul în România, aducea în atenția marilor mase ale cititorilor un nume care îi delecta până atunci doar pe connaisseuri: Annie Proulx. Având la bază o povestire a acesteia, „Brokeback Mountain” era răsplătit cu National Magazine Award pentru ficțiune și inclus în prestigioasa colecție Prize Stories 1998: The O. Henry Awards.

În vârstă de 88 de ani și de origine americană, Proulx e romancieră, autoare de proză scurtă și jurnalistă. A mai scris Postcards, roman câștigător al premiului PEN/Faulkner Award for Fiction, și The Shipping News, operă la rândul ei ecranizată în 2001 și laureată a premiului Pulitzer și a National Book Award pentru categoria Ficțiune.

Cu un asemenea bagaj de premii și distincții, cu un stil profund, ce excelează la analiza psihologică și care redă cu mare acuratețe stări conflictuale, e de la sine înțeles că abia așteptăm să aflăm care sunt cele 5 lecții de scris de la Annie Proulx. Descoperă-le în rândurile de mai jos! Excelând în lirism, o pictoriță a Americii rurale, a sentimentelor cel mai adânc îngropate, autoarea ne învață acum să fim la fel de talentați precum ea.

Nu te grăbi!

Una dintre lecțiile de căpătâi ale lui Annie Proulx este să nu accelerăm procesul de scriere, deoarece rezultatele nu vor fi pe măsura așteptărilor. Nu poți convinge un personaj să ți se dezvăluie, ci trebuie să accepți să îl cunoști încet, să îi desprinzi strat de strat. Această idee este edificatoare pentru un autor care s-a remarcat prin puține romane, dar de o calitate extraordinară. Excelând și în proza scurtă, Proulx ne-a demonstrat că nu sunt necesare sute de pagini pentru a străluci și că esențele tari se țin întotdeauna în sticle mici. Dacă nu ne crezi, mai citește măcar o dată Brokeback Mountain.

Ca să te asiguri că înaintezi într-adevăr într-un ritm adecvat, scrie de mână

Sunt mulți autori care susțin caligrafia în locul bătutului mecanic la mașina de scris sau, mai nou, la calculator, iar Proulx este una dintre ei. Pe lângă conotația artistică, plină de sensibilitate retro a acestui gest, pentru autoarea americană scrisul de mână prezintă și valoarea  de a-ți oferi răgazul necesar pentru a nu te pripi. De asemenea, intervalul în care vei scrijeli literele și cuvintele ce îți vor compune capodopera se poate dovedi util și pentru a medita în continuare la dialoguri sau la desfășurarea acțiunii. Părerea noastră este că sfatul lui Annie Proulx se dovedește cu atât mai prețios pe măsură ce discerni și mai multe aplicații practice ale sale.

Scrie încet și de mână, numai despre subiecte care te interesează

Ne place modul în care Proulx își reiterează sfaturile, pentru a le impregna mai bine în memoria noastră. În ceea ce privește elementul nou al acestei lecții de scris de la Annie Proulx („scrie doar despre subiecte care te interesează”), nu putem spune că facem pentru prima dată cunoștință cu el. Este o parabolă des întâlnită în lumea scriitorilor, aceea de a plonja doar în universuri pe care le cunoști și care te interesează. Ceea ce primează aici este pasiunea: cititorul va ști dacă iubești ceea ce faci sau dacă opera ta are la bază interese mercantile; aceste sentimente sunt întotdeauna vizibile în literatură, iar cel care te citește nu poate fi dus de nas. Importantă este însă și autenticitatea: scriind despre ceea ce știi și te interesează, vei adopta un ton adecvat, vei convinge, vei arăta că îți stăpânești universul. Pentru Proulx, acest domeniu a fost viața rurală a Americii, dar pentru tine poate fi orice te pasionează.

Dezvoltă măiestria prin ani întregi de lectură

Iată un alt sfat pe care l-am primit de la nenumăraţi scriitori: nu poți fi un autor bun dacă nu ești mai întâi un cititor avid. Proulx e însă un exemplu edificator deoarece se pare că și-a urmat cu mare seriozitate lecția despre scris: născută în 1935, autoarea și-a publicat prima carte abia în 1992! Citind, îți vei construi un fundament puternic, unul pe care se pot apoi consolida propriile idei și scenarii. Nu te limita doar la genurile care îți plac sau la cele în care intenționezi să te perfecționezi, ci citește din toate, pentru a te asigura că vei deveni un scriitor cu o operă complexă. E una dintre cele mai bune baze pentru un viitor creator de lumi: mai întâi trebuie să le devorezi, pentru a le naște.

Rescrie și editează până ce obții cea mai fericită frază / propoziție / paragraf / pagină / poveste / capitol

Dacă ai impresia că meseria de scriitor presupune să te lași în seama reveriilor și să permiți unei voci superioare să glăsuiască prin intermediul tău, Annie Proulx are grijă să ne demonstreze că nu e așa deloc. Autoarea se subscrie grupului care insistă că un scriitor bun e un muncitor de seamă, înainte de toate. În momentul în care ai încheiat opera ta va interveni adevărata muncă: e necesar să rescrii, să reformulezi, să te asiguri că totul e închegat, că nu ai erori de compoziție sau fraze anapoda. Astfel, cartea ta devine un organism viu, care se transformă constant sub ochii tăi și care poate atinge desăvârșirea numai atunci când e crescută, răsfățată, îngrijită așa cum trebuie.

Tu ce părere ai despre cele 5 lecții de scris de la Annie Proulx? Ai savurat până acum vreunul dintre titlurile ce poartă marca autoarei?