Domeniul self-help a început de ceva timp să ia tot mai mult avânt și găsim pe rafturile librăriilor din ce în mai multe cărți pline de „cum să”-uri din cele mai năstrușnice. Chiar dacă uneori sunt întâmpinate cu rezistență, cărțile de tipul acesta sunt unul dintre cele mai apreciate daruri ale societății moderne.

La celălalt capăt al lanțului, găsim și acele cărți care abordează în mod științific problematica fericirii, marșând pe filosofie, sociologie, antropologie culturală și neuroștiințe, dovedind încă o dată că oamenii sunt autentic interesați de creștere emoțională, schimbare, transformare și dezvoltare personală.

Cercetarea exhaustivă în domeniul psihologiei, al compasiunii sau creativității ne arată că aspirația la fericire este unul dintre cele mai productive lucruri pe care le putem face pentru a deveni tot ce ne-am dorit vreodată. Și e fascinant să afli că-ți poți antrena creierul, că dacă faci schimbări, ele transpar imediat în toate aspectele vieții tale și că, de la optimism la motivare, de la concentrare la armonie interioară, totul poate fi învățat. Ca și în multe alte cazuri, și aici e important cât de multe teorii testezi pe pielea ta ca să le detectezi pe cele care ți se potrivesc.

Credem cu tărie că orice carte pe care o citim ne poate oferi crâmpeie de înțelepciune, dar cele de mai jos s-au dovedit în timp a fi pe placul a mai multor însetați de dibuirea căilor fericirii.

În căutarea fericirii – Daniel Gilbert

Daniel GilbertÎn această carte, Gilbert spune că noi suntem cei care stăm în calea propriei fericiri din simplul motiv că nu știm cum ne lucrează mintea și cum se joacă ea cu noi. Ceea ce face autorul este să-l invite pe cititor să păstreze o doză sănătoasă de scepticism cu privire la propriile lui intuiții și să nu creadă, de exemplu, că dacă va câștiga la loto o sumă mare de bani, asta îl va face în mod automat mai fericit. Gilbert citează și o mulțime de studii în care oameni care au suferit evenimente traumatice (accidente de mașină, război etc) se reîntorc la starea de dinainte de trauma respectivă, adică nu sunt neapărat mai nefericiți acum, după un accident care le-a periclitat viața. Este ca și cum suntem echipați cu un termometru hedonic care ne readuce la starea emoțională anterioară.

Flux. Psihologia fericirii – Mihaly Csikszentmihalyi

fluxFlux are la bază o noțiune foarte simplă: momentele de încântare pe care le experimentăm nu sunt asociate neapărat cu lucrurile pe care le facem în timpul liber, cu distracțiile și hobby-urile noastre, ci cu starea de a fi profund implicat într-o activitate, flux, care este atât de plăcută, încât nimic altceva nu pare să mai conteze.

Formula fericirii – Stefan Klein

formula-fericirii-reeditare---stefan-klein_142646_1_1358415931Așa cum ne-am fi așteptat, cartea lui Stefan Klein ne pune față-n față cu ideea că nu există o formulă a fericirii universală, ci o formulă a fiecăruia dintre noi în parte. Cel mai optimist lucru cu care ne tratează Klein rămâne, totuși, acela că mintea noastră, creierul cu care am fost înzestrați, este un mușchi care poate fi configurabil la nesfârșit, indiferent de vârsta pe care o avem.

Fericirea autentică – Martin Seligman

Fericirea autentică – Martin SeligmanScrisă de cel considerat a fi fondator al psihologiei pozitive, Fericirea autentică are un mesaj la obiect, ajutat pe parcursul a mai multor pagini de exerciții și teste: fericirea nu este rezultatul unor gene bune sau al norocului. Fericirea care dăinuie vine din felul cum cineva se concentrează asupra propriilor sale puncte forte, în loc să încerce să vindece metehne de caracter. Doar concentrându-ne pe dezvoltarea unor trăsături pozitive ca optimismul, altruismul, umorul, curajul, dragostea sau spiritualitatea, putem avea o șansă reală de a experimenta starea de bine.

Omul în căutarea sensului vieții – Viktor Frankl

057_Omul-sensul vietii_9-6_2.inddConcepută ca meditație asupra ororilor trăite în lagărele naziste, cartea lui Frankl este de fapt, rezultatul unei descoperiri formidabile: mai presus de orice, oamenii tânjesc după sens. Așa cum a observat însuși autorul în perioada de prizonierat, exista o atitudine care ieșea în evidență la unii dintre colegii săi de suferință: cei care se agățau de un vis, cei care aveau un ceva pentru care să trăiască, un scop neclintit, aceia erau cei care trăiau mai mult și aveau o imunitate mai bună, chiar dacă erau expuși, ca și ceilalți, unor condiții mizere.

Cum sa fii fericit – Sonja Lyubomirsky

Cum sa fii fericit – Sonja LyubomirskySonja Lyuboomirsky este o autoritate de necontestat în domeniul psihologiei pozitive, iar lucrul cel mai important subliniat de ea este că oamenii nu sunt foarte buni în a înțelege ce îi face fericiți sau împliniți, așa că luptă, uneori toată viața, pentru lucruri care nu au nimic de a face  cu starea după care tânjesc. Nu în ultimul rând, starea noastră de bine este influențată de alegerile pe care le facem și felul cum răspundem tuturor lucrurilor care ni se întâmplă, fie ele plăcute sau nu. Un concept interesant propus de autoare este acela de adaptare hedonică, adică faptul că ne adaptăm la schimbări nefavorabile, dar și la cele pozitive, iar o metodă de a prelungi efectele pozitive ale unui lucru bun este să fim recunoscători pentru ceea ce tocmai ni s-a întâmplat.

Proiectul fericirii – Gretchen Rubin

Proiectul fericirii – Gretchen RubinRezultat al unei revelații avute într-o după-amiază ploioasă, cartea lui Gretchen Rubin este o invitație într-un proiect personal de căutare a fericirii. În fiecare lună, Rubin își propune să „atace” câte o arie diferită a vieții ei, propunându-și scopuri realizabile, dar nu neapărat facile: să se culce mai devreme, să nu mai amâne planuri sau sarcini, să își dea timp să facă lucruri copilărești etc. Concentrând filosofie clasică sau studii științifice, Rubin ajunge la o definiție personală a fericirii, fiind în același timp şi inspirație pentru cititori.

Autor: Ioana Ristea