Thrillerul „Cari Mora”, prima carte publicată de scriitorul american Thomas Harris după o pauză de 13 ani, a fost unul dintre cele mai așteptate romane ale anului. Creatorul personajului Hannibal Lecter, protagonistul thrillerului „Tăcerea mieilor”, Thomas Harris a reușit să ducă acest gen la unul dintre cele mai înalte niveluri din istoria sa. „Tăcerea mieilor” este o carte care a depășit granițele literaturii, a intrat în cultura pop și este studiată în universitățile americane, ca exemplu de construcție narativă la superlativ. Hannibal Lecter și Clarice Starling, geniul criminal și detectiva puternică și hotărâtă, au rămas în literatură și în cinematografie ca una dintre cele mai neobișnuite și incitante perechi. Așadar, thrillerul „Cari Mora”, publicat la noi de editura RAO, a fost lansat pe fundalul unor așteptări și exigențe foarte ridicate din partea cititorilor. Vom descoperi un nou Hannibal Lecter în acest roman publicat la o distanță atât de mare de precedentul? E posibil să fie și ultimul din cariera lui Thomas Harris, ținând cont că scriitorul american se află în pragul celui de-al optulea deceniu de viață.

Comoara lui Pablo Escobar, sindicatele crimei și victime colaterale

Cari Mora, protagonista romanului omonim, este o tânără columbiană puțin trecută de 20 de ani, dar cu o experiență de viață pe care alții nu o acumulează într-o întreagă existență. Trăiește la Miami, cu un Statut de Protecție Temporară, ceea ce înseamnă că oricând poate fi trimisă în țara natală, la moarte sigură. Cu toate cele trei slujbe pe care le are, Caridad duce o existență modestă în apartamentul micuț unde trăiește împreună cu o mătușă infirmă, verișoara și nepotul ei, un copil de doar câteva luni.

500 de kilograme de lingouri de aur ale lui Pablo Escobar îngropate la temelia unei case din Miami Beach și disputat de mai multe sindicate ale crimei constituie intriga romanului. Însă, pe lângă aceasta, Hans-Peter Schneider, liderul uneia dintre facțiunile rivale, se ocupă de un tip aparte de trafic de organe și carne vie. Suntem convinși că nu vă puteți imagina detaliile, iar noi vă vom dezvălui un singur lucru: așa cum în „Tăcerea mieilor” Thomas Harris ne-a cutremurat cu motivația și descrierea modului în care ucidea Buffalo Bill, în „Cari Mora” detaliile sunt și mai sinistre. Scriitorul american ne conduce într-un abis al răului, al deviațiilor psihologice și sexuale la care niciun om normal nu s-ar putea gândi.

Evident, Cari Mora este implicată în susținerea celor două intrigi ale romanului. Pe de-o parte, are grijă de fosta casă a lui Pablo Escobar, fără să știe că la baza ei se află o jumătate de tonă de aur. Iar când Hans-Peter Schneider închiriază vila sub pretextul că vrea să realizeze un film, frumusețea columbiencei este remarcată de acesta. „Ar trebui doar ajustată” se gândește Peter Schneider, aceasta pentru că frumusețea este înțeleasă într-un mod aparte de o minte diabolică.

Copiii războiului

Caridad Cari Mora este un copil al războiului, care la vârsta de 11 ani fusese luată sub amenințarea armei din satul ei și înrolată în FARC, Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia. Fragmentele în care scriitorul descrie copilăria și adolescența lui Cari Mora, petrecute în tabăra militară de pregătire sunt printre cele puternice pasaje din carte. Thomas Harris surprinde modul cum o fetiță de doar 11 ani, care voia să devină medic veterinar, învață tehnici de luptă și supraviețuire, se specializează în tipuri de arme și muniție și este prea devreme expusă la experiența morții copiilor de-o seamă cu ea.

La finalul romanului, scriitorul american mulțumește orașului Miami, „un oraș american savuros, frumos și cu o viață intensă, construit și întreținut de oameni care au venit din alte părți, deseori mergând pe jos”.

Cari Mora este o astfel de persoană. După ce evadează din tabăra militară știe că va fi urmărită și pedepsită. Însă acolo a învățat un lucru esențial: cum să supraviețuiască, chiar dacă întotdeauna va purta înscrise pe corp semnele unei dureri ce nu poate fi vindecată.

Miami, orașul contrastelor

Viața nouă pe care Cari Mora o începe la Miami este mai bună decât cea din Columbia, dar nu lipsită de primejdii. Pe lângă amenințarea repatrierii, Cari și prietenii ei, imigranți de limbă spaniolă, ajung, de multe ori fără să vrea, soldați în războiul altora.

Cu un simț al detectării pericolului ieșit din comun, Cari înțelege că Peter Schneider este o armă letală și fuge din calea lui, dar chiar acest fapt o transformă într-o țintă vie. Tânăra se alătură grupării lui Don Ernesto, șeful unui alt sindicat al crimei, doar pentru că acesta o poate proteja, într-o anumită măsură, de Peter Schneider.

Extragerea comorii din adâncuri înseamnă multe vieți omenești pierdute în confruntarea dintre clanuri sau înfruntând monștrii care sălășluiesc în adâncuri. Nu vor lipsi nici scenele de canibalism sau de oameni dizolvați în mașina de cremare lichidă, iar Thomas Harris nu face economie de mijloace stilistice în descrierea acestor scene: decapitări, mutilări fizice sau oameni sfâșiați în două, cu intestinele atârnând „ca o dantelărie”.

Ca o contrapondere la scenele de violență extremă, regăsim în roman descrieri ale vieții imigranților și mai ales ale naturii – o normalitate șocantă comparată cu lumea reprezentată de Peter Schneider.

Una dintre slujbele lui Cari Mora este aceea de îngrijitoare la Centrul pentru Păsări Marine Pelican Harbour. Prin faptul că hrănește și vindecă păsările rănite, Cari se vindecă ea însăși de traumele trecutului ei. Prin mâinile sale trec bufnițe-tigru, rândunici de mare, solitari andini, vulturi pescari, pelicani, stârci de noapte, ibiși albi și șorecari „cu aripi negre, ca îngerii întunecați” ai naturii lui Peter Schneider.

În scena finală a cărții vom avea, așa cum ne așteptăm, o confruntare între Cari Mora și Peter Schneider, al cărei deznodământ vă lăsăm să-l descoperiți. Iar ca o concluzie, ni se pare interesantă una dintre sugestiile autorului: în natură, agresivitatea animalelor este întotdeauna justificată de instinctul de supraviețuire, însă violența naturii umane este uneori gratuită, explicată doar prin plăcerea de a experimenta răul în stare absolută.

Vouă v-ar plăcea să citiți romanul „Cari Mora” de Thomas Harris?