Indiferent de relația pe care o ai cu literatura romantică, nu ai cum să nu fi auzit de Jojo Moyes. Englezoaica a luat cu asalt lumea publicisticii în 2012, atunci când „Înainte să te cunosc” (Me Before You) demonstra tuturor că romanul de dragoste nu a murit și că poți ajunge la sufletul criticii și al cititorilor și cu altceva în afară de cărți fantasy sau de thrillere cu întorsături neașteptate. Povestea fetei comune care se îndrăgostea de un milionar chipeș, dar tetraplegic, urma să fie ecranizată într-un film de succes în care jucau doi dintre tinerii actori pe val ai momentului: Emilia Clarke (Daenerys Targaryen din „Urzeala tronurilor”) și Sam Claflin (Finnick Odair din „Jocurile foamei”).

Însă, spre deosebire de scriitorii care debutează în ropote fulminante de aplauze, Moyes era o veterană a romanului de dragoste, având până la data apariției Me Before You 8 cărți lansate. De atunci și până azi, britanica și-a multiplicat succesul, continuând „Înainte să te cunosc” cu alte două titluri și reeditând inclusiv vechile sale apariții, ceea ce dovedea că publicul e pur și simplu înfometat pentru romantismul marca Moyes. Dominând inclusiv topurile de vânzare de carte din România, scriitoarea își merită cu prisosință locul în galeria Cărții săptămânii.

Și pentru că ne aflăm la un început de an pe care ni-l dorim mai bun, mai cald și mai generos, azi îți recomandăm nu unul dintre romanele grele ale lui Moyes, ci o colecție de povestiri marca britanicei, „Un bilet pentru Paris”, publicat în 2016 și reeditat de atunci.

Ne vom ocupa doar de textul principal al colecției, cel care oferă și titlul, și te lăsăm să descoperi singur restul „farmecelor” literare ale lui Moyes. „Un bilet către Paris” e ca o excursie cu ghid talentat și priceput la cuvinte în capitala iubirii: ce modalitate mai bună de a începe un an nou?

Nell, protagonista noastră, se ocupă cu managementul de risc și e cea mai potrivită persoană din lume pentru această poziție…sau cel puțin așa ni se prezintă în primele pagini ale cărții. Pragmatică, ordonată, calculată, specialitatea sa sunt listele de argumente pro și contra. Stabilește cu precizie inclusiv în ce va consta prânzul ei în fiecare zi a săptămânii. Are 26 de ani și nu a plecat nicăieri în week-end cu vreun iubit. De fapt, nu a părăsit niciodată Anglia și trăiește, precum cealaltă eroină celebră a lui Moyes, Louisa Clark (Me Before You), într-un orășel mic în care toată lumea cunoaște pe toată lumea.

Tot precum în cazul lui Lou, temperamentul lui Nell e mai degrabă o sumă a condițiilor sociale și a așteptărilor celor din jur, decât un dat de la natură. În realitate, fata e mai determinată, mai ambițioasă și mai independentă decât o arată circumstanțele, așa că, atunci când aude involuntar critica unor colegi bărbați care afirmă că nu a făcut nimic nebunesc la viața sa, decide să cumpere bilete la Paris pentru ea și iubitul său Pete, renunțând la singura sa distracție, excursia anuală cu prietenele la Brighton.

Ceea ce Nell nu ia însă în calcul în entuziasmul de a face ceva nou e că Pete e exact opusul său: lipsit de responsabilități, un pierde-vară care reacționează aproape cu indiferență la vestea că iubita sa îl duce la Paris. Cititorul prevede cu ușurință deci ceea ce pentru Nell va fi o adevărată catastrofă neprevăzută: Pete nu își face apariția la gară, o amăgește că se va întâlni cu ea la Paris și o lasă baltă în cel mai oribil mod. Pentru prima dată în viață, cumintea noastră protagonistă nu numai că se află departe de plaiurile natale, dar e complet singură în Paris.

Firește, Nell decide să ne ia prin surprindere. Împarte camera din hotelul rezervat cu o americancă permanent nemulțumită și, în loc să plece cu primul tren, așa cum își propusese, alege să viziteze o expoziție de artă în cinstea Fridei Kahlo, oferă unul dintre bilete unui francez fermecător și apoi nu se sfiește să se lase plimbată de acesta prin cele mai pitorești și mai romantice locuri din Paris, ignorând complet toate riscurile ce nu îi dădeau odinioară pace.

„Un bilet pentru Paris” e cartea perfectă cu care să îți începi anul în primul rând datorită candorii și căldurii sale. Romantică, tandră, povestea englezoaicei precaute care se întâlnește cu un francez pline de je ne sais quoi și își vede viața schimbată pe o motocicletă care o plimbă prin tot Parisul e previzibilă, dar nu mai puțin irezistibilă. Un roman de dragoste în miniatură, povestirea se citește repede, se devorează cu plăcere și te va ține preocupat în mijlocul celor dintâi weekenduri din 2019. În plus, e o lectură desăvârșită pentru un ianuarie friguros.

Fiind vorba despre cea mai de succes scriitoare de romane de dragoste a prezentului, „Un bilet pentru Paris” vine la pachet și cu personaje extrem de bine schițate. În 100 și un pic de pagini, Moyes ne conturează o protagonistă credibilă, autentică, ce poate constitui un exemplu fără a se preschimba într-o Mary Sue insuportabilă. Pragmatică, calculată, haios de ordonată, Nell ne dovedește că poate deveni impulsivă, că poate dansa până în zori în compania unui francez ce ar putea la fel de bine să fie un ucigaș în serie și că își poate cheltui economiile pentru o rochie cu preț exorbitant ce o face să semene cu o pariziancă chic. Însă ceea ce ne convinge că „Un bilet pentru Paris” are potențial de Cartea săptămânii este faptul că transformarea lui Nell nu e totală: chiar și la finalul cărții, după ce a trecut prin teste pe care și o protagonistă plină de bravadă le-ar fi considerat dificile, tot se mai codește să meargă cu un taxi în Paris…din cauza accentului ei nepotrivit.

Iar Fabien, chipeșul chelner care îi fură inima, are la rândul său defecte: e un scriitor căruia îi e teamă să publice, obsedat de o fostă iubită care îi reproșează că e un ratat. Departe de imaginea Făt Frumosului clasic din cărți și filme.

Însă principalul motiv pentru care am ales , „Un bilet pentru Paris” pentru prima luni din 2019 este profunzimea neașteptată a sensurilor sale. Jojo Moyes a răzbătut acolo unde alții s-au asfixiat grație complexității cu care abordează noul roman romantic, atitudine vizibilă mai ales în „Înainte să te cunosc”: ceea ce părea a fi povestea unei fete care a trăit ascunsă, fără a încerca niciodată nimic, e de fapt o meditație pe seama valorii vieții, a suicidului și a dreptului pe care îl avem fiecare de a decide ce să facem cu propria existență. E adevărat că „Un bilet pentru Paris” nu jonglează cu asemenea teme profunde, e mai ușurel, mai haios și mai tandru, dar discută despre trădare, despre rolul femeii în societate, despre tabuuri și despre singurătatea în atât de aglomerata epocă actuală.

Aceeași temă a dragostei supuse la încercări este regăsită și în celelalte povestiri, mai restrânse ca desfășurare decât „Un bilet pentru Paris”. Facem cunoștință, printre altele, cu eroi prinși în scandaluri pe Twitter, cu un cuplu ce încearcă să reînvie pasiunea demult pierdută și, într-un text delicios, cu o femeie de vârstă mijlocie care își vede viața transformată de o pereche de pantofi Louboutin din piele de crocodil. Bonus: „Un bilet pentru Paris” îți va oferi ocazia de a te reîntâlni cu vechi prieteni dintr-un alt hit marca Moyes, „Fata pe care ai lăsat-o în urmă”, deoarece Sophie, Édouard și Liv revin în povestea „Lună de miere la Paris”.

Pentru fanii Moyes, Un bilet pentru Paris e o bijuterie luminoasă, adesea trecută cu vederea, ce nu trebuie ratată. Pentru toți ceilalți, Cartea săptămânii noastre e o modalitate perfectă de a începe un an nou: cu dulceață, cu tandrețe și cu un strop de speranță.