Pentru mulți cititori, parcurgerea câtorva zeci de pagini înainte de culcare este unul dintre cele mai plăcute tabieturi ale zilei. Indiferent cât de agitați am fost și câte lucruri a trebuit să rezolvăm peste zi, paginile citite dintr-o carte care ne place ne ajută să ne relaxăm și ne dau semnalul că am intrat într-o zonă de confort. Dar oare ne ajută cu adevărat lectura să adormim mai repede și să avem un somn de calitate sau totul este doar o iluzie? Cercetătorii de la Universitatea din Sussex au realizat un studiu care arată clar motivele pentru care cititul înainte de culcare acționează ca un somnifer.

Lectura este una dintre cele mai eficiente metode de relaxare. Cititul reduce nivelul de stres și de cortizol (hormonul eliberat de organism ca răspuns la starea de stres) și îmbunătățește funcțiile cognitive. Să citim o carte înainte de culcare este mai eficient chiar decât o plimbare sau să ascultăm muzică. Dacă citim numai șase minute înainte de a adormi, nivelul de stres din organism se atenuează. Aceasta pentru că lectura ne permite să pătrundem într-o altă lume, chiar și pentru o scurtă perioadă. Evident că pe măsură ce ne relaxăm, mai ales după o zi agitată, somnul nu va întârzia să apară.

Studiul realizat de Universitatea din Sussex în 2009 arată că persoanele cu probleme de somn care deschid o carte înainte să se culce gestionează cu mai multă ușurință această neplăcere.

Dr. David Lewis, psiholog și conducător al studiului, susține că șase minute de lectură înainte de a adormi reduc nivelul stresului cu 68%, limpezesc mintea și o pregătesc de somn. Mai mult, dr. David Lewis, specializat în tratamentul anxietății, stresului și fobiilor, susține că o carte este „mai mult decât un mijloc de distragere a atenției, ci o implicare activă a imaginației, una care ne face să intrăm într-o stare de conștiință modificată”. Nu are importanță ce fel de carte citim, atât timp cât ne lăsăm total absorbiți de ea. Un roman pe care-l citim cu interes ne va ajuta să ne concentrăm mai mult pe lumea imaginară în care intrăm, în timp ce tensiunile și anxietățile din lumea reală se estompează.

În afară de aceste beneficii, este reconfortant să știm că ne relaxăm și gestionăm eficient stresul acumulat peste zi, în timp ce ne antrenăm cel mai important „mușchi” al corpului – gândirea. Lectura este un exercițiu foarte util pentru dezvoltarea abilităților cognitive, ne ajută să reținem informații dintre cele mai variate și ne consolidează amintirea de lungă durată.

Voi obișnuiți să citiți înainte de culcare? Ați observat dacă somnul este calitativ mai bun după ce ați citit?