Mulți părinți obișnuiesc să le citească seara copiilor, înainte de culcare, cărți potrivite vârstei lor. De generații, obiceiul acesta este perpetuat în multe dintre zonele lumii pentru că s-a observat efectul pozitiv pe care îl are asupra echilibrului emoțional al celor mici. Știința însă aduce dovezi că această activitate nu înseamnă numai un timp plăcut petrecut împreună cu copiii.

Studiile efectuate de Academia Americană de Pediatrie demonstrează că lectura are într-adevăr capacitatea de a schimba arhitectura creierului copiilor. „A existat un număr de studii bazate pe dovezi empirice care demonstrează că cititul împreună cu copiii are impact asupra unor lucruri precum alfabetizarea sau dobândirea abilității de exprimare orală. Noi însă nu am putut să nu ne punem întrebarea – Lectura are și impact biologic efectiv asupra funcționării creierului?” spune dr. Thomas DeWitt, directorul secției de pediatrie de la Spitalul de Copii din Cincinnati.

Cercetătorii au studiat creierele unor copii cu vârste între 3 și 5 ani folosind imagistică prin rezonanță magnetică (RMN). Scanările au fost realizate în timp ce micuții ascultau înregistrări ale unei voci feminine care citea povești, dar și o altă înregistrare, pe care erau doar zgomote de fundal, pentru a putea fi observat cum răspunde creierul la diferiți stimuli. Echipa de cercetători a strâns și observații referitoare la mediul privat în care au crescut copiii, au aflat dacă li se citește frecvent sau dacă au contact cu cărți cât mai diferite.   

Imagistica RMN a revelat faptul că acei copii care erau stimulați prin lectură acasă au avut, în timpul testelor, o activitate mai intensă în acea zonă a creierului responsabilă cu înțelegerea narațiunii și vizualizarea imaginilor. Rezultatele testului sunt foarte importante dacă ne gândim la faptul că analfabetismul funcțional (persoanele care sunt alfabetizate, dar nu înțeleg ce citesc) ajunge la cote alarmante astăzi, nu numai în România, ci în multe alte zone ale lumii. Iar, potrivit specialiștilor, analfabetismul funcțional este mai greu de combătut chiar decât analfabetismul propriu-zis. Lectura, începută cât mai timpuriu, „antrenează” creierul copiilor exact cum este antrenat un mușchi, iar rezultatele concrete se observă în perspicacitatea celor mici de a decodifica înțelesurile unui text, în abilitatea de a se exprima, iar peste ani, în ușurința cu care se integrează în societate.

Societatea Americană de Pediatrie i-a îndemnat pe toți medicii care practică această specializare să sfătuiască părinții să le citească celor mici începând chiar de la vârsta de 2, 3 ani. „Părinții care își petrec timp citind copiilor lor creează relații benefice, ceea ce este important pentru dezvoltarea cognitivă, de limbaj și social-emoțională a copilului”, se spune într-un comunicat al Societății Americane de Pediatrie.

Voi credeți că lectura împreună cu cei mici poate influența dezvoltarea lor ulterioară? Vouă vă citeau părinții?