Unul dintre ritualurile practicate de foarte mulți iubitori de lectură este să-și încheie ziua cu câteva zeci de pagini dintr-o carte. Cum tehnologiile au evoluat, putem citi cărțile preferate folosind un iPad sau chiar telefonul, însă specialiștii avertizează că aceasta poate avea urmări nedorite asupra calității somnului și sănătății, în general. Pe scurt, ecranele te țin treaz, dar cărțile te ajută să dormi bine.

Într-un studiu publicat în revista Academiei de Științe a Statelor Unite ale Americii se subliniază că persoanele care citesc de pe un iPad cu 30 de minute înainte de a se culca adorm mai dificil și au o activitate electrică a creierului în timpul somnului diferită de a celor care aleg o carte printată. Studiile specialiștilor din Europa au ajuns la aceeași concluzie. Lumina albastră a unui dispozitiv electronic de citit afectează ritmul circadian și starea de vigilență de a doua zi. Timp de două săptămâni, starea de sănătate a douăsprezece persoane care citeau seara folosind un iPad a fost monitorizată de specialiștii de la Harvard Medical School. Testele s-au repetat folosind aceiași subiecți, însă înlocuind cartea digitală cu una tipărită. S-a constatat că expunerea la lumina albastră a ecranului dispozitivului electronic, cu puțin timp înainte de culcare, scade producția de melatonină, hormonul somnului. Acest fapt poate avea urmări severe asupra sănătății, pentru că lipsa de somn este corelată cu riscul de boli cardiovasculare și metabolice.

Lumina albastră emisă de ecranul dispozitivului electronic transmite semnalul că este zi și nu noapte, inducând o stare de alertă în zonele active ale creierului. Toate aceste modificări ale activității cerebrale nu au fost însă constatate la cei care au ales să citească o carte printată înainte de culcare. „Pentru a evita intensificarea activității cerebrale înainte de culcare trebuie să folosim dormitorul doar pentru somn, nu pentru muncă și nici pentru a petrece timp pe social media” spune Janne Gronli de la Universitatea Bergen din Norvegia, participantă la acest studiu.

Producătorii acestor tipuri de device-uri au luat în serios avertismentele lansate de specialiști și le-au adaptat astfel încât să nu mai constituie un pericol pentru sănătatea umană. Pe baza orei și a geolocației, un nou Apple iOS determină dacă este noapte în locația utilizatorului și ajustează automat culorile ecranului în spectrul cald.

Dacă somnul tot întârzie să apară, vă invităm la un ceai și la o carte bună. 🙂

Voi citiți seara, înainte de culcare, o carte în format fizic sau electronic?