Trăim într-o lume în care agitaţia socială pentru egalitatea de drepturi şi de şanse e tot mai radicală, iar mişcările cu tentă feministă #metoo sau #timesup ţin capătul de afiş al ştirilor şi fac furori în social media. Ca cititori, sperăm ca ecourile protestelor să nu atingă şi universul literar, acolo unde năzuim ca sexul autorului să nu conteze câtuşi de puţin, ci doar talentul şi viziunea sa. Cu toate acestea, nu putem să nu remarcăm faptul că lumea literară se dovedeşte a fi cu un pas înainte, iar topul celor mai mari vânzări de ficţiune din Marea Britanie atestă această realitate: în 2017, scriitoarele au ocupat 9 din primele 10 locuri la capitolul încasări.

E, fără urmă de îndoială, un rezultat inedit, mai ales dacă ţinem cont că au existat şi voci de scriitoare, cel mai notabil exemplu fiind al lui Kamila Shamsie, autoarea superbului roman de dragoste Kartografie, care au acuzat editurile, criticii, publicaţiile şi revistele literare de discriminare, cu numai câţiva ani înainte. Însă astfel de critici pălesc în faţa rezultatelor din 2017, sau cel puţin atunci când ne raportăm la performanţele scriitorilor de ficţiune din Anglia.

Femeile care au dominat topul celor mai bine vândute cărți de ficțiune în 2017Întocmit de Bookseller, revista britanică care analizează vânzarea de carte şi publică listele de bestseller din Marea Britanie, topul este condus de Margaret Atwood. Beneficiind, fără urmă de îndoială, de pe urma succesului de care s-a bucurat serialul „Povestea slujitoarei”, bazat pe faimoasa distopie publicată în 1985, autoarea originară din Canada a vândut în 2017 aproape 400 000 de cărţi, bucurându-se de încasări de aproximativ 2,8 milioane de lire sterline din partea cititorilor englezi.

Femeile care au dominat topul celor mai bine vândute cărți de ficțiune în 2017Pe locul al doilea se află Sarah Perry, britanica cu doar două cărţi la activ. Deşi romanul de debut After Me Comes the Flood a avut parte de recenzii pozitive, The Essex Serpent, o poveste cu accente gotice despre prietenie, superstiţie şi dragoste este cea care i-a câştigat lui Perry locul pe lista de bestseller în ficţiune. Cu peste 220 de mii de cărţi vândute, în valoare de 1,6 milioane de lire sterline, autoarea are cu siguranţă motive să fie mândră de performanţele sale.

Femeile care au dominat topul celor mai bine vândute cărți de ficțiune în 2017Podiumul vânzărilor la categoria ficţiune este completat de Helen Dunmore, care a încetat din păcate din viaţă în iunie 2017. Poetă, prozatoare, autoare de cărţi pentru copii, Dunmore este laureată a Women’s Prize for Fiction şi inclusă pe lista scurtă a Man Booker Prize în 2010 pentru „Trădarea”, un roman plasat pe fondul ridicării la putere a lui Stalin. Cu aproximativ 150 de mii de cărţi vândute şi încasări de 1,1 milioane de lire sterline, regretata autoare britanică încheie un podium cu siguranţă neobişnuit.

Locul al patrulea este ocupat de Naomi Alderman, al cărei roman, „The Power”, s-a aflat pe lista de cărţi preferate în 2017 a fostului lider de la Casa Albă, Barack Obama. Aducând la viaţă o lume în care fetele deprind puterea de a provoca suferinţă şi agonie dintr-o simplă fluturare de degete, Alderman pune întrebarea care frământă lumea acum: ce s-ar întâmpla dacă femeile ar deţine puterea absolută? Am trăi într-o lume mai bună? Până ce cartea va fi tradusă şi la noi (abia o aşteptăm), te invităm să o feliciţi pe autoare pentru cele peste 150 de mii de volume vândute, o performanţă mai mare decât a lui Dunmore, dar cu încasări mai mici, cu puţin peste 1 milion de lire sterline.

Femeile care au dominat topul celor mai bine vândute cărți de ficțiune în 2017Topul cinci se încheie cu Elena Ferrante, autoarea de origine italiană care a făcut furori cu Tetralogia Napolitană, o prezenţă misterioasă, care refuză să îşi divulge numele adevărat (Ferrante e un pseudonim), cu încasări uriaşe în ultima perioadă, una dintre cele mai promiţătoare voci de pe continent. Nu putem contesta faptul că misterul a ajutat la clădirea mitului Ferrante, dar autoarea „Prietenei mele geniale” are de partea sa talentul, iar cele peste 100 de mii de cărţi vândute în 2017 sunt pe deplin justificate.

Murakami este prima şi singura prezenţă masculină din topul de ficţiune din Marea Britanie. Cel care ne-a dăruit „Pădurea norvegiană” a vândut mai multe cărţi decât Elena Ferrante, dar are încasări mai mici. În urma sa se situează, în ordinea performanţelor financiare, Ali Smith („Era să fiu eu”), Zadie Smith („Dinţi albi”), Maggie O’Farrell („This Must Be the Place”) şi Arundhati Roy („The God of Small Things”).

În mod poate bizar, laureatul Premiului Nobel pentru literatură din 2017, Kazuo Ishiguro, nu a reuşit să intre în top 10, deşi probabil situaţia se va schimba în acest an. Au resimţit aceeaşi dezamăgire nume precum Julian Barnes şi Ian McEwan, favoriţi ai cititorilor britanici.

Desigur, lucrurile stau cu totul altfel la categoria generală a bestseller-urilor, dominată, printre alţii, de Jamie Oliver, Lee Child, James Patterson, Jeff Kinney şi Philip Pullman, şi în care doar trei autoare îşi găsesc loc în top 10: J.K. Rowling, Julia Donaldson şi Fiona Watt. E poate dovada tristă a faptului că, deşi ficţiunea pare să se decline la genul feminin acum, reprezintă şi un gen tot mai ameninţat de dezinteresul publicului larg.

Tu ce părere ai despre topul bestseller de ficţiune din Marea Britanie? Noi îl considerăm un minunat cadou pentru luna martie şi un moment perfect să sărbătorim minunatele autoare omagiate!